• 24 april 2024 11:22

Ultratrimmer

Hardlopen, wandelen en soms een bergtocht

Alta Via 1

sep 16, 2022
Plaats:Italië (Dolomieten)
Datum:zaterdag 18 september 2022 t/m vrijdag 23 september 2022
Deelnemers:5
Foto's:Hier

Een zesdaagse huttentocht in de Dolomieten.

Hieronder de kaart met onze globale route:

Route van de Alta Via 1

Hierna per dag onze gelopen route. Enkele stukjes ontbreken, die zijn met een blauwe stippellijn aangegeven.

1e etappe
Zaterdag 17-09-2022: Lago di Braies – Rifugio Pederü

Afstand: 15 km, klimmen: 982 m, dalen: 928 m, looptijd: 6:00 uur.

Gisteren hebben we onderweg veel regen gehad en ook vanmorgen regent het nog wat. Daar hebben we alleen last van als we in Niederdorf van pension Klara naar de bushalte lopen, een paar minuten. Als we bij het meertje uitstappen, is het alweer droog en dat zal de rest van de week zo blijven. Wanneer we na het passeren van het meertje gaan stijgen begint het op een gegeven moment licht te sneeuwen. Omdat hier vrij veel sparren staan, ontstaat er daardoor een beetje een kerstsfeer.

We gaan een pas over en gaan daarna lunchen in Rifugio Sennes. Een tijdje daarna is de sneeuw weer verdwenen en met uitzicht op imposante rotsformaties dalen we af naar onze eerste hut. Het was geen lange dag vandaag, maar voor een eerste etappe precies lang genoeg.

2e etappe
Zondag 18-09-2022 :Rifugio Pederü – Rifugio Lagazuoi

Afstand: 18 km, klimmen: 1629 m, dalen: 425 m, looptijd: 7:30 uur.

Er valt vandaag geen sneeuw meer, maar de omgeving is nog wel mooi wit. Bij een rifugio annex boerderij pauzeren we even. Er lopen mensen in klederdracht en sommige koeien zijn versierd. Als we weer verder gaan, lopen de koeien en paarden met ons mee, richting een dal, waar ze vermoedelijk gaan overwinteren. Een stukje folklore waarbij het versieren van koeien door sommigen wel als dierenmishandeling zal worden beoordeeld.

Waar de koeien naar rechts buigen richting dal, gaan wij naar links en omhoog voor een stevige klim naar de pas van het Lagazuoi meer. Als we boven zijn, zien we het meertje in de diepte liggen. Het is koud en het waait hard, dus dalen we voorzichtig af via een steil en besneeuwd zigzagpad.

Bij het meertje pauzeren we even, dan gaan we verder voor het laatste stuk naar de hut. Die staat naast een kabelbaanstation, dat we al van verre zien liggen. Om uiteindelijk bij de hut te komen, moeten we via een ijzig pad omhoog. Dat gaat nog net, op de randjes van het pad vinden onze schoenen nog een beetje grip. De hut is het hoogste punt van de hele week, 2752 meter, wat prachtige vergezichten oplevert.

3e etappe
Maandag 19-09-2022: Rifugio Lagazuoi – Rifugio Malga Giau

Afstand: 17 km, klimmen: 1004 m, dalen: 1591 m, looptijd: 7:00 uur.

Afdalen over hetzelfde ijspad waarlangs we boven zijn gekomen lijkt ons wat riskant. Gelukkig kunnen we ook over de skipiste naar beneden. Daar ligt ook nog wat sneeuw, maar het is onbelopen en daarom niet glad. Aanvankelijk lopen we nog steeds door een besneeuwd landschap, maar in de loop van de ochtend wordt het uitzicht steeds groener.

We lunchen bij Rifugio Cinque Torri, genoemd naar vijf spectaculaire rotstorens die je hier kunt zien. Op de laatste etappe naar de hut zien we weer prachtige rotsformaties. De dame die de hut beheert is uiterst vriendelijk en heeft er duidelijk plezier in om het ons zo goed mogelijk naar de zin te maken.

4e etappe
Dinsdag 20-09-2022: Rifugio Malga Giau – Rifugio Coldai

Afstand: 22 km, klimmen: 1274 m, dalen: 1074 m, looptijd: 7:30 uur.

Vandaag is wat betreft de af te leggen afstand, de langste etappe. Maar de route is niet heel zwaar en biedt weer prachtige uitzichten. Je kunt hier ook fietsen, op de meest onwaarschijnlijke plekken zien we bandensporen. Onderweg helpen we nog een mountainbiker om zijn fiets over een hek te tillen.

In Rifugio Citta Di Fiume gaan we lunchen. Daarna is het nog een uur of vier naar de volgende hut. Vanuit een breed dal moeten we nog wel even een steile klim nemen om daar te komen.

5e etappe
Woensdag 21-09-2022: Rifugio Coldai – Rifugio Carestiato

Afstand: 20 km, klimmen: 1137 m, dalen: 1435 m, looptijd: 8:00 uur.

In de vroege ochtend moeten we meteen klimmen naar de Coldai pas, met uitzicht op een staalblauwe lucht zonder een enkel wolkje. Het meertje wat daarachter ligt, heet natuurlijk ook Coldai. We lopen vandaag de hele dag langs hetzelfde bergmassief, met steeds weer andere mooie rotsformaties.

In Rifugio Maria Vazzoler houden we vandaag onze lunchpauze. Bijna elke dag kan dat hier in een hut, bij eerdere tochten moesten we vrijwel voor alle dagen zelf onze lunch meenemen, dus dit is wel een luxe hier. We komen vandaag ook door stukken bos, waar op veel plekken boomwortels het pad half versperren. Er nu goed overheen te komen, maar als het regent wordt het hier behoorlijk lastig. Tegen vijf uur zijn we bij onze volgende hut.

6e etappe
Donderdag 22-09-2022: Rifugio Carestiato – Rifugio Plan de Fontana”

Afstand: 20 km, klimmen: 1230 m, dalen: 1432 m, looptijd: 8:00 uur.

‘s Ochtends zijn er wat laaghangende wolken, maar het blijft wel droog. Weer overal mooie vergezichten, dat klinkt zo langzamerhand eentonig, maar het verveelt nooit. We wilden lunchen bij Rifugio Sommariva al Pramperet, maar die is niet open. Gelukkig is er wel een picknickplaats die we kunnen gebruiken.

Na de lunch gaan we langzamerhand steeds meer klimmen, naar een pas van ruim 2300 meter. Op een gegeven moment moeten we steil omhoog over een smalle richel. Door de laaghangende wolken kun je niet goed zien waar je heen gaat, het lijkt wel of we een top aan het beklimmen zijn. Maar boven komen we weer op een vlakte en ook de wolken zijn verdwenen. Hierna volgt een hele lange afdaling. De batterij van mijn GPS-horloge raakt leeg, net als mijn eigen batterij, ik heb behoorlijk wat moeite met het rotsachtige pad. Maar in een rustig tempo komen we wel op tijd bij de volgende hut.

7e etappe
Vrijdag 23-09-2022: Rifugio Plan de Fontana – La Pissa (bus naar Belluno)

Afstand: 12 km, klimmen: 255 m, dalen: 1434 m, looptijd: 3:45 uur.

Vandaag hoeven we vrijwel alleen nog maar af te dalen, waarbij het landschap steeds groener wordt. Hoewel we niet lang hoeven te lopen, houden we nog wel een koffiestop in Rifugio Furio Bianchet. Daarna is het nog een kleine twee uur tot we beneden bij een bushalte aankomen en de tocht voltooid is.

Nu moeten we alleen nog met het openbaar vervoer terug zien te komen naar Niederdorf, wat begint met meer dan een uur wachten op de bus. Deze reis bestaat uit diverse etappes, inclusief een stuk met de trein. In Cortina d’Ampezzo hebben we nog tijd om even te eten. Het laatste stuk is weer met de bus. Als we aankomen in Niederdorf is het al donker.