• 18 oktober 2024 10:37

Ultratrimmer

Hardlopen, wandelen en soms een bergtocht

Cavalls del Vent

sep 15, 2024
Plaats:Refugi El Serrat de les Esposes (start)
Datum:dinsdag 2 september 2024 t/m zaterdag 6 september 2024
Afstand:75,0 km
Deelnemers:3
Website:www.cavallsdelvent.com/en
Foto's:Hier

Naar aanleiding van een artikel in de Hoogtelijn, besloten oud-collega’s Roel en Helena en ik een keertje naar de Pyreneeën te gaan in plaats van naar de Alpen.

Volgens de NKBV:

De Cavalls del Vent ontstond in de jaren 90 toen de beheerders van de verschillende hutten op de route besloten om hun refugi te verbinden met een rondwandeling. De beheerders kwam al jaren regelmatig bij elkaar om met elkaar te praten over het reilen en zeilen in de hut, het laatste nieuws en ieders avonturen. Het waren klimmers, avonturiers; mensen die van de bergen hielden en ook wel in de Himalaya waren geweest. Toen zij met elkaar een naam bedachten voor de verbindende rondwandeling, kozen ze voor de naam van de Tibetaanse gebedsvlaggen, Lung-Ta, wat Windpaard betekent: Cavalls del Vent in het Catalaans.

Bord bij het boekingskantoor.

Hieronder de kaart met onze globale route:

Reisdag 1 Zondag 01-09-2024:

Na een dag rijden al over de helft, morgen het laatste stukje van 5 uur naar Guardiola de Berguedà.

De rijkste man ter wereld moet gesubsidieerd worden door de EU?.

Reisdag 2 Maandag 02-09-2024:
Naar Refugi El Serrat de les Esposes (1.511 m)

Laatste stukje gereden. Eerst naar Guardiola de Berguedà om wat spullen op te halen bij het boekingskantoortje. Daarna down we ‘s middags als tijdverdrijf een via ferrada bij het plaatsje Vallcebre .

De eerste route die we probeerden was te moeilijk voor mij,
gelukkig was er vlakbij een alternatief.

Foto: Roel

Vervolgens rijden we naar de eerste hut. In de alpen hebben we nooit meegemaakt dat je met de auto naar een berghut kon.

Hierna per dag onze gelopen route. De eerste dag had ik de GPS te laat aangezet, het ontbrekende stukje is met een blauwe stippellijn aangegeven.

1e etappe Dinsdag 03-09-2024:
Refugi El Serrat de les Esposes (1.511 m) Refugi Prat d’Aguiló (2.010 m)

Afstand: 16 km, klimmen: 1.024 m, dalen: 418 m, looptijd: 6:05 uur.

De dag begint met een aantal uren regen. Na anderhalf uur kunnen we in Refugi Cortals de l’Ingla koffie drinken, daarna wordt het droger.

Om 13:00 uur lunchen we op een plekje met mooi uitzicht. De lunch hebben we meegenomen uit de hut. Dat hoeft voor mij niet weer: te veel, te zwaar, ik heb zelf ook nog sultana’s meegenomen, daar kom ik de dag ook wel mee door.

De laatste paar uur is het droog, om ongeveer 16:00 zijn we bij de volgende hut. Ze hebben hier wifi en een warme gratis douche. Ondanks de regen was het een mooie tocht vandaag.

2e etappe Woensdag 04-09-2024:
Refugi Prat d’Aguiló (2.010 m) Refugi Refugi del Gresolet (1.280 m)

Afstand: 16 km, klimmen: 563 m, dalen: 1.380 m, looptijd: 6:08 uur.

Gisteren in de hut alles weer droog gekregen. Helaas regent het vandaag meteen al weer als we vertrekken. Dus een beetje zweten bij een klim van 400 meter met een regenpak aan.

Maar ook bij dit weer is de natuur erg mooi, alleen anders. Omdat ik niet goed oplet, raken we al in het begin bij een haarspeldbocht van de route af. Gelukkig is het gemakkelijk terrein en vinden we met de GPS het goede pad snel weer terug. Een paar keer wordt ons pad gekruist door een groep gemzen of steenbokken (ik kan ze niet uit elkaar houden), die zich met een jaloersmakend gemak door dit terrein bewegen.

In het begin van de middag bereiken we Refugi Lluís Estasen, waar we stoppen voor een warme lunch en om op te drogen/warmen. We treffen daar een paar Nederlanders die al kennen uit de vorige hutten, waarmee we nog een tijd gezellig zitten te kletsen.

De laatste 4 km naar onze slaaphut regent het niet zoveel meer, maar we moeten wel 600 m afdalen over een steil en glibberig pad. Gelukkig hebben we tijd zat en kunnen we dit heel rustig aan doen.

3e etappe Donderdag 05-09-2024:
Refugi Refugi del Gresolet (1.280 m) Refugi Sant Jordi (1.570m)

Afstand: 16 km, klimmen: 1.009 m, dalen: 667 m, looptijd: 5:37 uur.

Vandaag eindelijk mooi weer! In het begin schieten we snel op. Grote stukken van de route gaan hier over onverharde maar brede paden waar ook auto’s komen. Hoewel we die niet zien en het lopen hier erg gemakkelijk is, is het wel een beetje saai.

Rond 12 uur pauzeren we bij de resten van een kerkje, waar ik alle nog natte spullen in de zon te drogen leg. Ik was vergeten om nog een regenhoes voor mijn rugzak te kopen. Binnenin zit alles wel in afzonderlijke plastic zakjes zodat er niets belangrijks nat is geworden, maar ik sjouw wel een hoop vocht mee.

De binnenkant van de ruïne.
Foto: Roel

Na de pauze moeten we nog een paar honderd meter klimmen. De route heeft een spectaculair deel door een kloof met een beekje. We stappen hier van steen tot steen om uiteindelijk weer op een droog pad te komen.

De waterval.

Achter ons loopt een grote groep wandelaars met een gids. De groep vindt het stuk door de beek blijkbaar te moeilijk, want de gids komt in zijn eentje achter ons aan, om voor zijn klanten wat foto’s te maken van de waterval.

Mooi vroeg arriveren we bij de hut trakteren we ons zelf op een biertje.

4e etappe Vrijdag 05-09-2024:
Refugi Sant Jordi (1.570m) Refugi de Rebost (1.640 m)

Afstand: 13 km, klimmen: 939 m, dalen: 864 m, looptijd: 3:44 uur.

Vandaag begint weer eens met bewolkt weer. Een paar uur later kunnen we ook weer genieten van de schoonheid van de Pyreneeën bij regen. Na een lange steile klim komen we rond luchtijd bij Refugi de Rebost. Oorspronkelijk hadden we hier willen lunchen, om dan vanmiddag nog 880 meter te klimmen naar onze Refugi Niu de l’Àliga. Maar aangezien het volgens de weersverwachting blijft regenen, besluiten we om vannacht hier te blijven (gelukkig hebben ze nog plaats). Morgen hebben we dan een wat langere etappe, maar de weersverwachting is dan beter.

Kort na ons arriveren ook Johan en Marleen, twee Brabanders waarmee we in de hutten steeds heel leuk contact hebben. Ook zij besluiten om vannacht hier te blijven. We hebben nu genoeg tijd voor een uitgebreide Spaanse lunch, die ook had kunnen doorgaan voor een diner.

Ze hebben hier hele luxe douches, waar je plek hebt voor je kleding en je handdoek en de watertemperatuur fatsoenlijk te regelen is. In de Alpen, waar we ook veel tochten hebben gemaakt, liggen de hutten meestal hoger en zijn dus moeilijker te bevoorraden en daardoor een stuk primitiever dan hier. Een douche kom je daar bijna nergens tegen. Hier zijn bijna alle hutten per auto bereikbaar.

De wastafels zijn hier gemaakt van uitgeholde boomstammen, zo heeft elke hut wel bepaalde originele eigenschappen. In de vorige was het diner en het ontbijt bijna helemaal gemaakt van streekproducten. Vlees is in Spanje altijd een vast bestanddeel van elke maaltijd, maar ze houden hier in de hutten overal goed rekening met vegetariërs.

Sommigen hutten, zo ook die waar we nu zijn, staan “in contact met de natuur”, wat betekent dat contact via Wi-Fi niet beschikbaar is. Ik heb hier ook geen 4G-bereik, dus belangstellenden moeten even wachten op dit verhaal. Gewoon bellen lukt nog wel, zodat ik in elk de reservering van de volgende hut kan afzeggen.

5e etappe Zaterdag 06-09-2024:
Refugi de Rebost (1.640 m) Refugi Serrat de les Esposes (1.511 m)

Afstand: 23 km, klimmen: 1.220 m, dalen: 1.446 m, looptijd: 6:52 uur.

Vandaag eens een keer geen regen. We vertrekken vroeg, want we doen de 7 kilometer extra die we gisteren geschrapt hebben. Eerst even bijna 900 meter stijgen naar Refugi Niu de l’Àliga (2.510 m). Die zit helaas in een wolk, dus geen uitzicht. Maar geen uitzicht zonder regen is altijd nog beter dan geen uitzicht mét regen.

Na de koffie weer 1.400 meter afdalen. Als we wat lager komen hebben we eindelijk zicht op het dal en de omringende bergtoppen. Er is hier veel erosie, je ziet talloze min of meer parallelle paden over de berghelling lopen. Hierdoor raken een beetje van de route af en achteraf blijken we hier een stukje van de officiële route te hebben afgesneden omdat ik blijkbaar een verouderde route in mijn GPS heb. Dat is niet zo erg, want het is een behoorlijk lange tocht vandaag.

Als we bij de hut komen, zijn Johan en Marleen er al. We drinken nog gezamenlijk een biertje en daarna gaan zij met hun camper naar hun volgende kampeerplek in Spanje. Roel, Helena en ik blijven nog een nachtje hier en rijden morgen naar Frankrijk en overmorgen weer naar huis.