• 28 maart 2024 09:33

Ultratrimmer

Hardlopen, wandelen en soms een bergtocht

Stortemelk Halve Marathon

aug 4, 2006

Plaats:   Vlieland
Datum:   vrijdag 4 augustus t/m
maandag 7 augustus 2006
Website:   www.alida-sailing.com
www.frisian-sailing.com
Foto’s:   Hier.

Al een aantal jaren gaan we begin augustus met een groepje ATC-ers naar de Stortemelk Halve Marathon op Vlieland. Tot nu toe hebben we altijd gekampeerd, maar dit jaar deden we het eens anders.

Vrijdagmiddag om 12:00 uur vertrekken we met drie lopende zeilers per fiets uit Eelde/Paterswolde/Donderen op weg naar Harlingen. We zijn nog maar net op weg of we komen Rudolf tegen, die bezig is met een laatste training voor komende zondag. Hij gaat op één dag heen en weer. Er is niet erg mooi weer voorspeld, maar gelukkig blijft het na een buitje in het begin verder droog. Wel veel wind, zodat we iets later dan gepland, maar nog wel op tijd in Harlingen arriveren, waar de meeste anderen al in het restaurant op ons wachten. Om de kosten van de Alida wat te drukken, is deze keer het groepje met vrienden en bekenden uitgebreid tot 19 mensen. Na het eten gaan we naar de Alida en zoekt iedereen een plaatsje in één van de tweepersoons hutten. De rest van de avond vermaken we ons met bier, wijn en wat er verder al niet is ingeslagen.

De volgende dag is het weer een stuk beter, er zijn vrijwel geen wolken meer, dus het belooft morgen weer een warme wedstrijd te worden. Meestal heb ik het op zee al vrij snel heel koud, maar vandaag haal ik de overkant in mijn T-shirt. Het is druk in de jachthaven van Vlieland, we moeten over drie andere schepen heen om de wal te bereiken. We lopen eerst naar het dorp, waar optredens zijn van straatartiesten van de Horizon Tour. Na een koffiestop lopen we naar het Strandhotel en maken vanaf daar een strandwandeling terug naar de jachthaven. Op de Alida wordt door de achterblijvers onder leiding van Maria een pastamaaltijd klaargemaakt. ‘s Avonds kijken we nog even in de Bolder, waar meestal wel leuke muziek is, maar deze keer valt het wat tegen. Terug op de Alida proberen we het niet al te laat te maken.

Zondag maak ik niet al te veel haast met opstaan, tot half twaalf als we op weg gaan naar de start, doe ik het rustig aan en ben ik op mijn gemak in de weer met mijn loopkleren, schoenen, zonnebrand en uierzalf. Samen met Ubel start ik in de voorhoede, wij kunnen beter anderen voor de voeten lopen dan andersom. In de duinen blijkt het toch wel redelijk te waaien; voor de afkoeling wel prettig, maar het kost ook wat kracht. Het gat tussen mijzelf en het groepje lopens vóór me varieert voortdurend: heuvelop wordt het groter, heuvelaf kom ik weer dichterbij. Naarmate we dichterbij het Posthuys komen, wordt het verlies heuvelop steeds kleiner en op een gegeven moment loop ik ze heuvelaf voorbij. Daarna durft niemand van het groepje mij opnieuw voorbij te gaan. Op de terugweg naar het dorp via het asfalt zijn ze al snel volledig buiten gehoorsafstand. Mijn eerstvolgende voorgangers zijn op dat momenent een behoorlijk eind weg, toch haal ik er uiteindelijk nog een paar in. Vlak voor de finish sprint iemand die ik net had ingehaald, mij weer voorbij. Daar heb ik even niet van terug, wat niet vaak voorkomt, maar ik heb de laatste maanden ook nauwelijks iets aan snelheidstraining gedaan. Bijna de hele groep opvarenden loopt vandaag op één van de afstanden (5,5 km, 10 km of 21,1 km), zelfs schipper Remco heeft speciaal voor de gelegeneheid getraind en loopt een prima 10 km.
Na de douche op de boot gaan we naar de prijsuitreiking bij de Bolder, die nog wordt gevolgd door een loterij. Na lang feesten en eten, gaan we weer terug naar de boot, waar we het opnieuw gezellig maken.

Als we de volgende dag terug zeilen, is het weer is minder geworden, af en toe valt er een buitje. Harry gaat in zijn eentje ook weer helemaal op de fiets terug naar huis, maar ik heb er geen zin meer in, niet dat ik te moe ben, maar ik wil gewoon op tijd thuis zijn. Gelukkig kan ik met Annemieke meerijden.